De Chinezen komen

Nǐ hǎo! welkom in Nederland

Hoe kunt u als ondernemer in de hospitality branche profiteren van de stroom Chinese toeristen die gestaag richting Nederland komt? Door de groeiende economie zijn de mensen daar steeds meer in staat om te reizen. En dat niet alleen, ze hebben er ook allemaal zin in! Zo wordt Nederland een steeds populairdere bestemming voor de Chinese bevolking. Al vroeg in hun jeugd worden de Chinezen geconfronteerd met onze lage landen, namelijk bij de aardrijkskundeles. Eén van de Chinese provincies heet Hénán. Dit is bijna hetzelfde als de Chinese benaming voor Nederland: Hélán.

Niet alleen hierdoor is de nieuwsgierigheid naar Nederland groot. Wanneer de Chinezen aan Nederland denken, denken zij aan molens, tulpen, klompen en al die andere dingen waar ons land alom bekend om staat. China is zo gecharmeerd van deze elementen dat zij het in verscheidene Holland Villages terug laten komen in eigen land.

 

                                                               Typisch Nederlandse huizen in Holland Village Shanghai

                                                               Typisch Nederlandse huizen in Holland Village Shanghai

Ondanks de pogingen van ondernemende Chinezen om Nederland naar China te halen, komen veel Chinezen liever gewoon naar ons land om de sfeer te proeven. China is een belangrijke opkomende markt in de toeristische sector. In 2014 kwamen er zo'n 250.000 Chinese toeristen naar Nederland, de verwachting is dat dit aantal in 2020 gestegen zal zijn naar 800.000. bron

Maar hoe zorg je ervoor dat "de Chinees"  die naar Nederland komt uw gast wil zijn gedurende het verblijf? Ik zet vijf suggesties op een rij.

Denk groot!

Vooral de oudere Chinezen reizen graag in grote tourgroups, zij zijn met veel maar hebben niet veel nodig. Een simpele kamer is voldoende, deze is dan ook het liefst niet al te duur want veel zullen ze er niet aanwezig zijn. Wil je inspelen op deze grote groepen is het hebben van grote deelkamers een goede oplossing.

Wees transparant, mobiel en bereikbaar

Chinezen komen uit een cultuur van nepheid. Ongeveer 3/4 van al het nep op de wereld wordt gemaakt in China. Hierdoor is de bevolking heel wantrouwend. En om deze reden doen ze eindeloos veel research voordat zij op vakantie gaan. Deze research doen ze gewoon vanuit de luie stoel met hun smartphone. Wilt u een kans maken bij deze gasten? Zorg dan vooral dat uw website mobiel-vriendelijk is en schroom niet om alle extra vragen te beantwoorden. Geloof mij, alle extra inspanning is het zeker waard want de Chinese toerist is hier om te genieten en vooral om uit te geven.

Diverse ervaringen

We zijn allemaal mobiel en we willen allemaal (bijna) alles delen. Zo ook in China, Chinezen delen graag alles op hun sociale media. Maar... dan moet er natuurlijk wel iets het delen waard zijn. Chinezen komen de helft van de wereld over om hier te zijn, daar willen ze dan wel een ervaring voor terug. Een diverse ervaring. Veel, goed en leuk aanbod is de vraag van deze toeristen. Zorg dus dat het snel duidelijk is dat u het volledige pakket aanbiedt en ze zullen u zeker overwegen.

Market voor millenials

Chinese millenials zijn een interessante doelgroep om je marktbewerkingsstrategie op te richten. Niet gelijk aan de meeste westerse landen geldt in China vaak de standaard: Hoe jonger je bent, hoe meer geld je verdient.

                 Inkomen op leeftijd: China vs. Amerika

                 Inkomen op leeftijd: China vs. Amerika

Naast het feit dat de jongeren (<35) vaak het meest te besteden hebben, gaat deze groep ook het liefste op reis. Ze willen de wereld proeven. Deze jonge stellen en jonge gezinnen willen verblijven op hippe plekken die ze voor altijd zullen onthouden. Laat zien dat u hip en trendy bent!

Wees flexibel met uw planbord

Aangezien Chinezen van heel ver moeten komen reizen zij het liefst door heel Europa als zij deze richting opkomen. Gemiddeld blijven zij 1 dag tot 3 dagen op één plek. Wellicht is dat lastig te rijmen met uw planbord. Bijvoorbeeld omdat uw meeste aankomsten op de traditionele vrijdag en maandag vallen. Inzetten op "niet traditionele aankomst- en verblijfsperiodes" (zoals sinds jaar en dag gebruikelijk in hotels) is zeker zinvol als u Chinese toeristen wilt aantrekken.

Aanbeveling

Verdiep u nog eens wat verder in de wijze waarop China verschilt van Nederland. En vergelijk de behoeften van Chinese toeristen eens met die van een Duitse toerist. In hoeverre is uw organisatie dan als "China proof"? Als u weet te voorzien in de behoeften van de Chinese gast zullen zij u rijkelijk belonen... Met gratis reclame op de koop toe. Want 85% van de Chinese toeristen zet hun gehele vakantie op social media!

Bij het schrijven van dit artikel is met name informatie en inspiratie gehaald uit het lezen van deze trend.

 

Download deze trend in PDF formaat