Staycation: Op vakantie in EIGEN HUIS

SHOULD I STAY OR SHOULD I GO

Steeds meer mensen kiezen ervoor om op vakantie te gaan in eigen land. Sterker nog: Steeds meer mensen doen aan een Staycation, een vakantie in en om het eigen huis. ‘Staycation’ werd tussen 2011 en 2014 10% meer gezocht in de Google-searchengine dan voorgaande jaren (bron). Wie zoekt op Staycation vindt talloze ideeën voor een leuke vakantie "in eigen achtertuin". 

De Staycation is een trend die we eigenlijk allemaal al jaren kennen. Waar het fenomeen even zijn populariteit verloor in 2013 en 2014, zien we nu het aantal mensen dat op staycation gaat weer groeien. In totaal waren er 2,6 miljoen die de zomervakantie van 2016 plannen hadden voor een thuisreisje (bron). Dit zijn er 100.000 meer dan in 2015, en de verachting is dat dit verder blijft stijgen.

Iedereen heeft zo zijn redenen om thuis te blijven. De één wil bijvoorbeeld geld besparen. De ander heeft geen zin om te reizen of kan dit niet in verband met kleine kinderen. Het milieu wordt ook vaak genoemd als reden voor een staycation. Immers, hoe minder ver de reis, hoe minder de CO2 uitstoot (zie hiervoor onze trendupdate over duurzame vakanties).

Hoe kunt u als ondernemer inspelen op de staycationer? Ik zet voor u 3 tips op een rij.

infiltreer

Als u wilt inspelen op de lokale bevolking, moet u natuurlijk wel weten wat de behoefte is van deze mensen. Ga in gesprek met hen en probeer te achterhalen van welke activiteiten of evenementen zij enthousiast worden. Wellicht kunt u met een aantal staycationers een denkgroep organiseren die u helpt met het verzinnen van leuke ideeën. In ruil voor deze ideeën kunnen zij bijvoorbeeld de activiteiten gratis bijwonen.

Kruip in de huid van de lokale bevolking. Bekijk de omgeving waarin uw organisatie is gevestigd eens door de ogen van een local. Welke activiteiten mist u dan bijvoorbeeld? En welke van deze activiteiten zijn op een simpele wijze door u te realiseren? Struin het internet af naar ideeën voor originele avonden, activiteiten en evenementen, die nog niet zo vaak of zelfs nog nooit bij u in de buurt zijn geweest.

Gebruik hierbij uw netwerk! Wat kunt u samen met andere ondernemingen doen. Stel een samenwerking met concullega's voor. Stel bijvoorbeeld samen met hen een activiteitenkalender op met activiteiten die afgestemd zijn op de lokale bevolking: Een proeverij in samenwerking met verschillende restaurants, een culinaire wandeling. Een buitenbioscoopavond of een gigantisch watergevecht.

zorg voor een hernieuwde kennismaking

U weet nu wat er lokaal leeft en waar er kansen liggen. En nu? Nu is het natuurlijk zaak dat alle staycationers ook weet hebben van de mogelijkheden binnen uw organisatie. Laat daarom de lokale bevolking opnieuw met u kennis maken. Kies originele kanalen. Kunt u bij lokale scholen in de nieuwsbrief terecht? Is de voetbalvereniging nog op zoek naar een sponsor? Ga juist op zoek naar die communicatiemiddelen waarmee u de lokale bevolking kunt bereiken.

Een andere manier voor een hernieuwde kennismaking met de locals is het organiseren van een open dag in uw bedrijf. Dan kunnen de thuisblijvers er achter komen wat u niet alleen de verblijfsgasten- maar ook hen te bieden heeft.

beloon de lokale bevolking

Beloont u de locals dan zullen zij u terug belonen. Werk samen met andere ondernemers en bedenk leuke kortingsacties. Koop een brood bij de bakker en ontvang een gratis drankje in het restaurant bij uw diner. Een gratis foto als herinnering? Gratis haar wassen en stylen bij een knipbeurt bij de kapper? Verzin het maar ....

Maak op deze manier van de mensen in de omgeving ambassadeurs voor uw bedrijf. De lokale bevolking kan namelijk veel voor u betekenen als het gaat om het uitdelen van beoordelingsscores en aandacht op sociale media. Een positieve ervaring zullen zij delen met iedereen die dit maar wil horen

Aan de slag!

Anderson Concepting helpt u graag verder. Neem eens contact met ons op. Dan bespreken we samen wat de mogelijkheden zijn.

Download de trend hier in PDF formaat