De Millennial: Een nieuwe generatie reizigers

Niet zomaar een vakantie maar een reis

 
The Journey is half the fun

The Journey is half the fun

 

U bent als ondernemer natuurlijk constant bezig met uw gasten, uw doelgroepen. Maar heeft u wel eens nagedacht over uw doelgroepen in de (niet zo) verre toekomst? En bent u hier wel op voorbereid? Er is een doelgroep waar u misschien nog niet zo goed bij heeft stil gestaan, of waar u het afgelopen jaar eens aan gedacht heeft maar nog niet zo heel veel mee gedaan. De echte (wereld)reiziger van deze tijd en de tijd die nog gaat komen is de millennial generatie.  En wie kan jullie hier beter over informeren dan een millennial?


Even voorstellen: 

 
Ik bij een sapjesbar in Goes

Ik bij een sapjesbar in Goes

 

Mijn naam is Davina Zuiderhof, 21 jaar (geboren in 1995) en woonachtig in Vlissingen. Ik studeer commerciële economie aan de HZ die ook te vinden is in Vlissingen. Al heel m'n leven woon ik hier (met een kleine break ertussen in Utrecht, dat dus echt helemaal niets voor mij was) ik zie mezelf dan ook echt als een Zeeuws meisje. Ik behoor tot de generatie van de millennials, niet dat ik daar echt een connectie mee voel. Ik heb altijd al een computer gehad en m'n smartphone daar kan ik niet meer zonder (hoewel ik dit soms wel zou willen). Alles wat ik heb gezien (in de wereld) en meegemaakt (persoonlijk) heeft mij gemaakt tot wie ik ben. No-nonsense en tegelijkertijd angstig voor de toekomst, net als veel van mijn generatiegenoten. Bezig met van alles maar niet met iets concreets, voornamelijk wil ik gewoon genieten van de wereld!


Een van de grootste generaties ooit begint binnenkort aan hun primetime. De Millennial ook wel generatie Y, Echo Boomers en digital natives. Zijn de grootste generatie sinds de Baby Boomers.

Wie zijn de millennials? Millennials zijn de generatie ruwweg geboren tussen 1980 en 2000, de jongvolwassenen van nu. Een generatie die opgroeide in een tijd van vooruitgang. Opgegroeid met technologie in een wereld die constant veranderd. Economische crisis en dreigingen van terrorisme zagen wij op jonge leeftijd al gebeuren. Door al dit mee gemaakt te hebben, is de generatie van de millennial anders dan veel andere generaties. Met een andere blik op de wereld en andere prioriteiten. Voor een volledige blik op deze generatie bekijk deze infographic.

Wat zijn de prioriteiten van de millennials? En nog belangrijker, hoe gaat u met hen om? Hieronder zet ik de millennial uiteen en geef ik u handige tips om de millennial te interesseren voor uw organisatie.

Noem ons geen millennials

Klinkt misschien een beetje raar nadat de term al meerdere malen gebruikt is. Hoewel het één van de benamingen is voor de generatie kunt u de naam beter achterwege laten in uw communicatie. Uit een studie van Pew Research Centre is gebleken dat maar 40% van de generatie zich überhaupt identificeert met het woord. Of zelfs met het idee van een generatie.

Ten eerste houden we niet van labels. Het kan ons niet schelen wat iemand is, of dit nu gaat om seksuele geaardheid, sekse of generatie. Iedereen is een individu en zo zien wij onszelf ook. En zo willen we dan ook behandeld worden. Natuurlijk is het voor u als ondernemer niet mogelijk om voor ieder individu uw marketingtechniek aan te passen. Maar wellicht kunt u wel iets bedenken om het idee van een persoonlijke ervaring te verkopen. Personaliseer uw mail of andere communicatie. Bijvoorbeeld uw social media helpdesk, beantwoord vragen vrijwel direct en geef de antwoorden een persoonlijke touch. Noem ons bijvoorbeeld bij de voornaam als je met ons een persoonlijk gesprek hebt.

De tweede reden dat wij liever niet geassocieerd worden met het woord millennial is omdat er nogal een negatieve lading omheen hangt. We zouden narcistisch zijn, te lui om een fatsoenlijke vaste baan te vinden, we willen alleen maar feesten en ze gaan zo maar door. Dit is natuurlijk helemaal niet waar, maar daar komt u met verder lezen nog wel achter. Of u leest dit artikel van de NRC waar al een aantal mythes ontkracht worden.

De generatie forever young

Feesten hoort er natuurlijk wel bij

Feesten hoort er natuurlijk wel bij

Daar is alweer dat eerste vooroordeel. We willen geen verantwoording afleggen, we willen feesten. Dit is wel heel kort door de bocht. Ja het is waar dat de generatie er langer over doet om die typische volwassen dingen te doen of aan te schaffen. We wachten langer met het kopen van een huis, met trouwen en het krijgen van kinderen. Daar wachten we liever mee tot we ongeveer 30 zijn. Maar dit heeft niet te maken met het feit dat we geen verantwoordelijkheden willen of dat we alleen maar bezig zijn met feesten en jong zijn.

 

Getrouwd en een eigen huis
 

We zijn een generatie opgegroeid in tijden van crisis, we hebben de huizenmarkt ineen zien storten, jeugdwerkeloosheid, baanonzekerheid en ga zo maar door. Natuurlijk zijn wij niet de enige generatie die dit heeft meegemaakt, waarschijnlijk was de crisis voor u als ondernemer zwaarder dan deze was voor mij als 13 jarige. Maar dat is het nou net, die jonge leeftijden waar wij ons toen op bevonden maakte het choquerend. Het heeft onze generatie een bepaalde mate van onzekerheid gegeven voor de toekomst. En het idee dat we moeten uitblinken in onze studie, door al dit studeren zijn wij ook: Een generatie gekenmerkt door schulden. Op dit moment zijn er ruim 15.000 ex-studenten in Nederland met een studieschuld hoger dan €50.000 en met de afschaffing van studiefinanciering zal dit voor veel huidige studenten niet beter worden. bron

Ondanks dit alles blijven we optimistisch, of althans dit proberen we. Wilt u de millennial interesseren voor uw organisatie, denk dan aan hun financiën. Een goede deal is super. Niet al uw accommodaties hoeven duur te zijn. Millennials zijn niet zo veeleisend als het gaat om de verblijfplaats, als het er maar leuk uit ziet. Studentenkorting doet het altijd goed bij millennials. Velen van hen studeren op dit moment nog. Voorbeeld: Afgelopen zomer was ik in Brussel bij het Atomium, hier kreeg ik studentenkorting. Ik kreeg nog meer korting als ik ook gelijk een kaartje kocht voor Mini-Europa. Dit heb ik dan ook meteen gedaan want een deal voor een leuke dag wordt door ons zeer gewaardeerd. Inderdaad ben ik naar Mini-Europa gegaan voor de korting. Om daar vervolgens tussen de 5 jarigen te huppelen. Dit was waarschijnlijk niet gebeurd als ik dat kaartje er niet voor een prikkie bij kreeg. Misschien kunt u met andere ondernemers in de buurt nadenken over voordeeltjes zoals een gedeelde entree kaart?

Millennials doen alles voor korting (bijna alles dan). Beenruimte inleveren in het vliegtuig? Geen probleem. Naast de WC zitten? Ook geen probleem. Ook zijn we helemaal gek van last-minute deals bron. Doet u nog niet aan last-minute deals, dan is dit het moment om ze toe te voegen. En waar moet u deze aanprijzen? Op social media natuurlijk.

Heerlijk sociaal, altijd online

 
Zelfs bij de kapper zijn we mobiel

Zelfs bij de kapper zijn we mobiel

 

Dit is misschien een inkoppertje, maar voor een generatie die ook wel eens digital natives wordt genoemd, moet u natuurlijk online zijn. En niet zomaar online. Digital natives houdt in: groot gebracht met technologie. Ik ben zelf geboren in 1995 en kan me niet herinneren dat wij thuis ooit geen computer hadden. Dus we zijn niet alleen online we zijn er ook nog eens goed in. We doen alles online: shoppen, gamen, connected blijven en natuurlijk ook onze vakantie boeken.

Alleen een website hebben en een Facebookpagina is tegenwoordig niet goed genoeg meer. U moet content kunnen genereren. U moet er ook echt wat mee doen. Ten eerste moeten al uw kanalen op elkaar afgestemd zijn, dezelfde uitstraling hebben. Dezelfde huisstijl, u moet op ieder kanaal meteen herkenbaar zijn. Een grote fout die veel wordt gemaakt bij online marketing is dat alles op elkaar lijkt. Dezelfde foto’s en verhalen worden op ieder kanaal gebruikt. Maar voor de millennial is Facebook heel anders dan Instagram of Twitter. Wij gebruiken ze voor heel andere dingen. En daarnaast heeft het geen zin om een bedrijf of ieder platform te volgen als we telkens hetzelfde lezen. Denk dus goed na over wat u op welke platform deelt. Hetzelfde mee geven, maar dan anders. Gebruik Pinterest voor inspiratie, Facebook voor bijzondere evenementen en Instagram voor het delen van foto’s.

Denk goed na over uw onlinemarketing strategie. Hier wat tips over de verschillende kanalen en de sterke en zwakke punten hiervan.

Het delen waard?

Twee op de drie millennials wil een authentieke reiservaring. Dit is ongeveer hetzelfde als andere generaties. Echter, de definitie is voor ons net iets anders: Naast nieuwe dingen ontdekken en contact maken met locals is de ‘deelbaarheid’ van onze reizen belangrijk. 33% Van de millennials geeft aan dat vrienden die enthousiast reageren op hun vakantiefoto’s net zo belangrijk zijn als de authentieke reiservaring zelf, in vergelijking met 24 procent onder andere generaties bron. Misschien zijn we een beetje te erg aan onze mobieltjes vastgeplakt, maar onze generatie wil een mooi decor voor het leven. Vervolgens willen wij dat al onze vrienden weten dat ons leven amazing is. Dus wilt u de millennial aantrekken, dan moet uw bedrijf wel het delen waard zijn. Wat maakt uw bedrijf uniek? Heeft u bijvoorbeeld bijzondere elementen waarmee veel gasten graag op de foto gaan. Heeft u een gastronomisch restaurant met super toffe gerechten? Benadruk dit op uw website. Kijk eens op de Anderson Concepting Pinterest borden voor leuke inspiratie om uw bedrijf net dat beetje meer te geven.

Belangrijk is om te weten dat het bij millennials gaat om de ervaring. We gaan niet op vakantie, wij gaan op reis!

Onze eigen gezondheid en die van de planeet

Millennials zijn heel bedachtzaam als het gaat om behoud. Het behoud van onszelf en het behoud van de planeet. Een gezonde levensstijl is belangrijk en we geven om duurzaam. Millennials vinden het belangrijk om hun gezonde levensstijl te kunnen hanteren op vakantie. Gezonde opties in uw restaurant en mogelijkheden tot bewegen is hierbij al voldoende. Maar gezond eten en bewegen gaat verder dan salade en aqua-joggen tegenwoordig. Lees u eens in over de verschillende diëten die er nu zijn (glutenvrij, veganistisch en dergelijke) en kijk wat u hiermee kunt doen binnen uw restaurant. Verder kunt u investeren in een fitness, of wellicht in samenwerking met een fitness. Zodat u kunt voldoen aan de bewegingswensen van uw nieuwe gast.

Hoe u kunt inspelen op de wens voor duurzaam kunt u vinden in onze trendupdate. Lees hier meer over duurzame vakanties.

 

Conclusie

De millennial is een doelgroep waar u uw ogen voor open moet houden. Het is de grootste generatie tot nog toe. En hoewel veel van ons nog aan het studeren zijn, duurt het niet lang meer voordat wij gaan beginnen aan onze primetime. Met de drang om te reizen en ervaringen op te doen. En misschien wel uw bedrijf te bezoeken. Wij dagen u uit om ons te verleiden!

Alle gebruikte bronnen zijn vermeld in de tekst zelf.

Download hier de trend in PDF