de leisure en hospitality marketingmix

In een interessant webinar van de Kamer van Koophandel over acquistie, benadrukte een dame van de Kamer van Koophandel aan het begin van het webinar dat de marketingmix met de bekende P's (product, plaats, prijs, promotie, ..) niet meer van deze tijd is. En wat schets mijn verbazing: De rest van het gesprek werd volledig gewijd aan onderwerpen als: Welke tarieven hanteer je (de P van Prijs!), hoe onderscheid je jezelf (de P van Product!) en hoe zorg je dat je vindbaar bent (de P van Promotie!).

Wat de dame van de Kamer van Koophandel denk ik probeerde duidelijk te maken met haar suggestie dat de marketingmix achterhaald is, is dat de accenten binnen de marketingmix verschoven zijn ten opzichte van toen zij nog op school zat.

In de marketingmix zoals we die op school leerden stond de "p" van plaats centraal: Rendementsverhoging realiseerde je vooral middels een betere distributie. Een andere belangrijke plaats werd ingenomen door promotie.

Onder aanvoering van reclamebureaus werden "objectieve producten" middels mooie campagnes subjectief gemaakt (ook wel "waarde creëren" genoemd). Inmiddels zijn we aangeland in de 21e eeuw. Het communicatie-georiënteerde tijdperk. Tijd dus voor een nieuwe invulling van de aloude marketingmix!

Product en personeel

Prominente plaatsen in de marketingmix nieuwe stijl worden ingenomen door de P’s van product en personeel. In veel gevallen zou je zelfs van een onlosmakelijke combinatie kunnen spreken. Met name in de leisure en hospitality sector.

Plaats

De "p" van plaats heeft van oorsprong betrekking op distributie. De plaatsen waar het product verkrijgbaar is. Maar met de komst van internet kan deze "p" uit de marketingmix vaak vervangen worden door de "p" van "positie" binnen de zoekresultaten op internet. Het vergelijken van prijzen en overgaan tot aanschaf gebeurt vandaag de dag voor het overgrote deel online en gaat in één moeite door.

Promotie

Ook de P van promotie heeft een andere relevantie gekregen. Om de gigantische informatiestroom het hoofd te kunnen bieden, gaan mensen steeds vaker zelf op zoek naar informatie. Daarbij laten mensen zich massaal leiden door de meningen van anderen. Het kweken en koesteren van ambassadeurs (lees: tevreden klanten/gasten) van jouw organisaties is daarom belangrijker dan pro-actief je product onder de aandacht brengen middels papieren folders en advertenties. Internet speelt hierbij wederom een belangrijke rol (zie ook de "p" van plaats). Denk in dit verband aan de talloze beoordelingswebsites.

Prijs

De "p" van prijs is bij een goed product van ondergeschikt belang. Daarmee bedoel ik te zeggen dat een hoge prijs minder snel een barrière zal vormen om het product aan te schaffen. Mits het onderscheidend en van hoge kwaliteit is. Sterker nog, een te lage prijs zal de suggestie wekken dat het product inferieur is.

Waar vooral naar de prijs gekeken wordt, zijn de zogeheten "convenience goods" (producten die onderling voor elkaar inwisselbaar zijn). Ook deze treffen we volop aan in  het toerisme. Denk hierbij aan de all-inclusive resortvakanties tegen stuntprijzen in Turkije, Mexico of Griekenland).

Download de trend hier in PDF formaat