Marketing via kids

 
marketing via kids
 

Kidsmarketing is een speciale tak van sport binnen de marketing die erop gericht is om kinderen voor jouw product te laten kiezen. De insteek van dit artikel is echter net even anders. Ik beschrijf drie ideeën waarmee je de gasttevredenheid van de ouders kunt verhogen door juist extra aandacht te besteden hun kinderen. Geen kidsmarketing dus maar marketing via kids!

Het aloude idee "als de kinderen het naar hun zin hebben, hebben de ouders het ook naar hun zin" is mijn vertrekpunt. Een logische eerste vraag is daarom: Hoe kunnen we het kind een plezierig verblijf laten ervaren?

De kleurplaat

We beginnen met een inkoppertje. Vraag je iemand hoe je een kind tevreden kunt houden tijdens het bezoek aan een restaurant, dan zal waarschijnlijk snel het woord kleurplaat vallen. Maar zelfs het uitdelen van kleurplaten vergt organisatievermogen. Het wordt vergeten of de kleurplaat wordt voorzien van kleverige potloden zonder punt. Hoe los je dit op? Druk uw kindermenu af op een kleurplaat. Niet uitdelen wordt op die manier onmogelijk. Geef er een mini doosje kleurpotloden bij (15 cent per stuk!). Altijd fris en met punt. Een positieve bijdrage aan de kwalitatieve uitstraling van uw product.

Mogelijkheid tot een bijzondere ervaring

Snel door naar het kindermenu. Waarom uw kinderkaart niet uitbreiden met dingen die toch al op de kaart staan voor volwassenen? Een stukje verse vis, een mals stukje kipfilet of een paar reepjes biefstuk op een mooi opgemaakt bord zal de jongste gast, wellicht na enige aarzeling (want nieuw gerecht!), beslist smaken. Ik zeg niet dat de knakworst afgeschaft moet worden. Maar biedt ook het kind de mogelijkheid tot een bijzondere ervaring.

Kindertoilet en kinderwastafel

Eén van de ijkpunten voor een representatief horecabedrijf is het sanitair. Waarom wordt er in de toiletgroep haast nooit rekening gehouden met kinderen? Maak plaats voor tenminste één kindertoilet en kinderwastafel. Het kind tot een jaar of zes zal dit enorm waarderen. Een zaak in een oude binnenstad met beperkte ruimte zal dit idee waarschijnlijk direct naar de prullenbak verwijzen. Maar veel bedrijven hebben die ruimte wel.

Nog even terug naar de startvraag: Hoe kunnen we ook het kind een plezierig verblijf in onze zaak laten ervaren? Als antwoord op deze vraag heb ik een aantal suggesties gegeven. Maar wie doen we hier nu een plezier mee? Niet alleen het kind, maar vooral ook de ouders! En daar was het me nu juist om te doen. Het kind is immers al snel tevreden met de speelhoek en een cadeautje uit de grabbelton na afloop.

Positief onderscheiden

De conclusie: Ouders geven we middels bovenstaande suggesties een aantal handige tools in handen: Hoe houden we het kind aan tafel? Hoe kunnen we het verantwoord laten eten? Hoe laten we het kind zijn handen wassen? Allemaal "problemen" waar ouders mee worstelen. Door als gastgever slimme, subtiele antwoorden op deze (latente) behoeftes van ouders te geven kunt u zich pas positief gaan onderscheiden. Ouders met jonge kinderen kiezen dan eerder voor een (herhaling)bezoek aan uw zaak.

Download de trend hier in PDF formaat