Duurzaam op vakantie, heel natuurlijk

GROEN IS DE NORM

Mensen denken √®n handelen steeds groener. In 2016 schafte zo'n 42% van de Nederlandse bevolking duurzaam gemaakt voedsel aan, waar dit in 2010 nog maar 30% was. De verwachting is dat dit percentage verder zal stijgen. bron

De groene consument van vandaag de dag heeft geen zin om deze principes overboord te gooien tijdens een vakantie. Groene vakanties worden steeds belangrijker. En niet alleen voor de bomenknuffellaars onder ons. Er is sprake een steeds groter wordende groep gasten die er vanuit gaat dat "groen op vakantie kunnen gaan" ook bij u in het bedrijf gewoon de standaard is.

Hoe kunt u ervoor zorgen dat uw bedrijf zowel groen is als in alle gemakken kan voorzien? Met andere woorden: Hoe verzorgt u een duurzame vakantie voor de hedendaagse gast? Ik zet drie mogelijkheden op een rij.

 
Foto door  Julia Rubinic

Foto door Julia Rubinic

 

Off the grid

Steeds meer mensen kiezen ervoor om in de vakantie te unpluggen. Hiermee wordt bedoeld alle connectie met de buitenwereld af te kappen, of tenminste zoveel mogelijk. In 2013 was er in Engeland onderzoek gedaan naar het fenomeen. Waarop 72% van de respondenten aangaf tijdens de vakantie het liefst zo min mogelijk online te zijn. En we zien dit steeds meer. Consumenten zien het offline gaan in de vakantie als een goede manier om hun ecologische voetafdruk terug te dringen. Desalniettemin moet het offline gaan op wens zijn van de gast. Een vorm van internet of Wi-Fi is dus vereist. Ligt uw bedrijf op een afgelegen plek met slecht internet? Dit hoeft niet per se nadelig te zijn. Het kan ook uw sales-point worden. Alleen Wi-Fi bij de receptie of ouderwets in een internetcafé is juist ideaal voor de gasten die even van al dat online-gedoe af willen.

Duurzame bedrijfsvoering

De duurzame bedrijfsvoering van een toeristische organisatie vormt rondom 3 P's: People, Profit & Planet. Dit houdt in dat toerisme en toeristen rekening moeten houden met de lokale bevolking (people); De omgeving ter plaatse (planet); En de economische balans moet in stand worden gehouden (profit). Deze drie elementen zouden in iedere onderneming terug moeten komen. Voorbeeld: Gasten zien graag kleinschalige bedrijven waar alles in balans is en lokale mensen het werk verrichtten. Wilt u op deze trend inspelen? Onderzoek dan eens de opties voor duurzame accommodaties, duurzaam voedsel en duurzame samenwerkingsverbanden met lokale bedrijven.

Ecologisch verantwoord

Ecologisch verantwoord ondernemen kent veel raakvlakken met duurzaam ondernemen. Maar het zo klein mogelijk houden van de ecologische voetafdruk staat hier centraal. Een groep gasten die in bosrijke omgevingen op vakantie gaan, doen er niet alleen alles aan om de natuur niet onnodig te belasten, ze maken deze zelfs beter waar nodig. Ook steunen zij graag de lokale bevolking en de lokale bedrijven. We hebben het hier over de eco toerist. Ecotoerisme vindt vaak plaats op kleine schaal. Centraal staat een bijzondere ervaring in de natuur, zoveel mogelijk zelf doen en maken. Is uw bedrijf gevestigd in een groene, bosrijke omgeving? Dan is het misschien een idee om een eco-vakantie aan te bieden.

Vooral in het buitenland worden er al veel plekken omgetoverd tot de mooiste bestemmingen voor een groene vakantie. Verdiep u hier eens in. En denk eraan: Zelfs de kleinste veranderingen maken het verschil. We willen toch allemaal nog zo lang mogelijk op vakantie op deze planeet.

Bij het schrijven van dit artikel is voornamelijk inspiratie gehaald uit  

Download de trend in PDF formaat